«Η Επιστροφή του Πολέμου των Άστρων» Ξυπνάει η Νέα Παλιά Γενιά

Για δεκαετίες μαίνονταν ένας πόλεμος ανάμεσα στον άνθρωπο που δημιούργησε το μύθο και τους λάτρεις εκείνου του μύθου, που αποτέλεσαν και αποτελούν τους πιστούς οπαδούς του. Αιτία της σύγκρουσης το δικαίωμα στην κριτική και στην κατεύθυνση στη δημιουργική διαδικασία: Είχαν δίκιο οι οπαδοί να διορθώνουν τον δημιουργό; Ο George Lucas πίστευε ότι μπορούσε να βάψει το σπίτι του με όποιο χρώμα γούσταρε. Είχε κι εκείνος τα δίκια του. Κατά το ήμιση. Ή κάτι λιγότερο. Γιατί όταν το δημιούργημα σου καταλήγει παγκόσμιο φαινόμενο, όταν αγγίζει και επηρεάζει εκατομμύρια θεατές σε όλον τον κόσμο, τότε ο μύθος ανήκει πλέον στο λαό του. Σε εμάς! Τον Οκτώβριο του 2012, ο ιδρυτής της Lucasfilm και του οίκου ειδικών εφέ, Industrial Light and Magic, George Lucas, πούλησε όλα του τα δικαιώματα στο Star Wars, την σειρά ταινιών πάνω στις οποίες έχτισε την αυτοκρατορία του, στην Walt Disney. Αυτόν τον Δεκέμβριο βγαίνει στις αίθουσες το Star Wars – The Force Awakens, υπό την σκεπή της Disney, σε σκηνοθεσία του JJ Abrams, σε σενάριο του ιδίου και του Lawrence Kasdan (Raiders of the Lost Ark, Silverado) ο οποίος είχε γράψει και για τη γνήσια τριλογία. Αυτή τη φορά, ο George Lucas δεν είχε καμία απολύτως δημιουργική ανάμιξη στη νέα ταινία. Σε internet και facebook, τα μπλογκ και τα ποστ έχουν αρπάξει φωτιά από την αναμονή και για το αν θα καταφέρει η ταινία να αιχμαλωτίσει τη φαντασία και τη λατρεία μιας ολόκληρης νέας γενιάς, ικανοποιώντας ταυτόχρονα κι εμάς τους παλιούς. Δεν είναι βέβαια κάποιος τυχαίος ο JJ Abrams, που έχει κερδίσει τον τίτλο του δημιουργού με τα δικά του Lost και Fringe στην τηλεόραση, ενώ είναι εκείνος που έδωσε μια νέα ώθηση και στην μυθολογία του Star Trek με τις πρόσφατες ταινίες.

Star Wars Dan Perri 1977Δεν σας ξέρω αγαπητοί μου αναγνώστες, θα σας δώσω όμως μια ιστορική φλασιά στα πράγματα για να σας κατατοπίσω, καθότι υποψιάζομαι ότι σας διαφεύγει αυτή η πλευρά της διεθνούς ποπ κουλτούρας. Το 1977, ένας νεαρούλης George Lucas, ήταν 33 χρονών τότε, δίνοντας προσωπικές μάχες, χύνοντας αίμα και ιδρώτα ενάντια σε μια ανίδεη βιομηχανία και με περιορισμένα οικονομικά μέσα, κυκλοφόρησε την πρώτη ταινία του Πολέμου των Άστρων. Αποδείχτηκε επιτυχία φαινόμενο, κατάφερε να γυρίσει αναβαθμισμένα δύο συνέχειες, Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται (1980) και Η Επιστροφή των Τζένταϊ (1983), ενώ ο ίδιος ο George Lucas κατάφερε από τα κέρδη να χτίσει την δική του προσωπική βιομηχανία. Μέσα σε όλα, οι τρεις ταινίες απέκτησαν τους υπότιτλους Επεισόδιο 4, 5 και 6, καθώς ο Lucas υποσχόταν ότι υπολείπονταν να μας διηγηθεί το πλήρες έπος του, τι είχε δηλαδή προηγηθεί των έργων που είχαμε απολαύσει. Οι επόμενες τρεις λοιπόν, δηλαδή τα Επεισόδια 1, 2 και 3 κυκλοφόρησαν 1999, 2002 και 2005 αντίστοιχα, με τους τίτλους Η Αόρατη Απειλή, Η Επίθεση των Κλώνων και Η Εκδίκηση των Σιθ. Μια ολόκληρη γενιά, που δεν είδε ποτέ τις παλιές ταινίες στη μεγάλη οθόνη, γνώρισε έναν καινούργιο Πόλεμο των Άστρων. Τις αγαπήσαμε και τις καινούργιες εμείς οι παλιοί πιστοί, ακόμα κι αν αναγνωρίζαμε την μειωμένη τους ποιότητα, όχι στα εφέ, αλλά σίγουρα στην αφήγηση. Με τη νέα ταινία, The Force Awakens, το στοίχημα είναι μεγαλειώδης. Αυτό είναι το Επεισόδιο 7, επιστρέφουν ο Luke Skywalker (Mark Hamil), η Princess Leia (Carrie Fisher) και ο Harrison Ford ως Han Solo. Έρχεται το παλιό, το καλό Star Wars, εκείνο που αφήσαμε το 1983, 32 χρόνια πριν. Φέρνει και νέους ήρωες για να αντικαταστήσουν τους προηγούμενους, ξεκινάει η τρίτη τριλογία, και παράλληλα θα υπάρξουν όπως λέγεται κι άλλες ταινίες, δυνατότητα ταχείας παραγωγής ανύπαρκτη στις δεκαετίες ‘70 και ‘80.

StarWarsΤο 1977 με 1978, ο Πόλεμος των Άστρων παιζόταν αποκλειστικά για μια χειμερινή σεζόν σε έναν κινηματογράφο στην Αθήνα, στο Ράδιο Σίτυ. Στη Χαλκίδα έπαιξε στο ΜΑΓΙΑ περίπου τον επόμενο χρόνο. Το είχα προλάβει σε ένα θερινό της Αθήνας πριν το ξαναδώ εδώ, σε ένα σχεδόν άδειο ΜΑΓΙΑ. Η επιστημονική φαντασία για έναν έφηβο που δεν ασχολούνταν με ποδόσφαιρο, μοτοσικλέτες και ήταν άβγαλτος στα γκομενικά, ήταν μια μοναχική εμπειρία. Δεν γνώριζα κανέναν άλλον που να νοιαζόταν. Μόνο οι Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου, αμέσως μετά τον Πόλεμο των Άστρων κατάφεραν να γεμίσουν το σινεμά της Χαλκίδας για μια ολόκληρη εβδομάδα (όταν τότε το πρόγραμμα άλλαζε κάθε Δευτέρα – Τετάρτη και Παρασκευή). Εγώ και ελάχιστοι φίλοι μου τρέχαμε να δούμε άλλες ταινίες στις οποίες έπαιζαν οι Μαρκ Χάμιλ, Κάρι Φίσερ και Χάρισον Φορντ, που για μας ήταν οι Λουκ, Λέια και ο Χαν Σόλο. Ο πιο προβεβλημένος των τριών, ο Harrison Ford, δεν έκανε κούκου στο ελληνικό κοινό ως αναγνωρίσιμος σταρ ούτε με τους Κυνηγούς της Χαμένης Κιβωτού ή το Μπλέιντ Ράνερ. Δεν ξέρω ποια ήταν η στιγμή, ή ποια ήταν η ταινία που ο Χάρισον Φορντ έγινε «ο Χάρισον Φορντ» για τους έλληνες. Έλειπα στο εξωτερικό για έξι χρόνια και όταν επέστρεψα στην Ελλάδα το 1988 τον ήξεραν επιτέλους και οι πέτρες. Αναφέρω αυτή τη λεπτομέρεια για να τονίσω το γεγονός του τι σημαίνει για μένα, και τους υπόλοιπους λάτρεις, να βλέπουμε επιτέλους την επιστροφή του Ford ως Han Solo, στον ρόλο δηλαδή που τον πρωτογνωρίσαμε. Τα πράγματα βέβαια έχουν αλλάξει, σε αυτό έχουν συντελέσει η άμεση κυκλοφορία ταινιών εδώ σε σχέση με το εξωτερικό, οι αναβαθμισμένες αίθουσες, τα dvd και το internet, η πληροφόρηση και η ποπ κουλτούρα που είναι πιο προσβάσιμη και διαδεδομένη, και όλοι γνωρίζουν και περισσότεροι αναμένουν να δουν το φαινόμενο που λέγεται Star Wars – The Force Awakens.

Στις 24 Δεκεμβρίου η ταινία κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα και τότε όλοι θα ξέρουμε τι αξίζει το έργο. Τότε θα ξέρουμε κατά πόσο μας έχουν κατακτήσει οι νέοι ήρωες. Ή αν υπάρχουν ατάκες που δεν μπορούμε να βγάλουμε από τον νου μας. Τότε αγαπητοί αναγνώστες σίγουρα θα τα ξαναπούμε.

To 1987 οι Τζεντάι κέρδισαν τιμή αναφοράς σε στίχο του Νικόλα Άσιμου στο τραγούδι του «Εγώ και οι Ιδέες μου».

«Θα χτυπήσω εκεί που σας πονάει,
κανένα δε θα αφήσω εμένα να κερνάει.
θα με χρίσω ιππότη και τζεντάι
και άμα ξεμεθύσω
σας λέω και γκοντμπάι.»

Μοιραστείτε:  

Tags: